I samarbete med Torghandel Sverige AB presenterar vi – Tekompaniet AB –
Från oplanerat möte med Dilmah i Sri Lanka till en av Sveriges ledande leverantörer av premiumte.
Tekompaniet AB grundades år 1999 av Håkan Kjellström, som idag är både vd och grundare. Håkan har en bakgrund inom vården, arbetade på Huddinge sjukhus, studerade ihop en fil.kand. i statsvetenskap med inriktning Sydasien. Efter en karriär som vice vd i ett sälj- och marknadsföringsbolag ville han stå på egna ben.
Slumpen som blev startskottet
År 2000 befann sig Håkan i Sri Lanka, där ett oväntat misstag skulle förändra allt. En taxichaufför körde honom fel – till teproducenten Dilmah i Colombo. Det visade sig bli hans livs bästa ”misstag”, det blev början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete. Dilmah, som då var ett relativt litet te företag, jämfört med idag då de är en av världens ledande. små, bad Håkan att ta fram en plan för distribution i Sverige. År 2001 blev Tekompaniet exklusiv distributör av Dilmah te i Sverige.
Affärsidé och kundfokus
Tekompaniet arbetar idag med försäljning av premiumteer till hotell, restauranger, kontor och storkök, med en växande närvaro även i dagligvaruhandeln genom samarbeten med bland andra Axfood, Coop och ICA. Retail har varit utmanande
Tekompaniet fokuserar på hållbarhet, kvalitet, kunskap och nära kundrelationer. Certifierat ekologsikt samt Fairtrade ahr funnitls med oss sedan starten år 2000.
Bland storkunderna finns Martin& Servera, Menigo samt flertalet vendingbolag och offentliga sektor.
Utöver agenturen för Dilmah, har Tekompaniet utvecklat egna varumärken som:
- Life by Follis (lanserat 2013, premiumte certifierat ekologiskt & Fairtrade)
- Follis Classic (framför allt mot offentlig sektor, även det certifierat ekologiskt och fairtrade)
Etik, hållbarhet och verklig påverkan
Företagets egne varumärken kommer alla från Fairtrade och ekologiskt -certifierade odlingar i Sri Lanka och södra Indien. Men Tekompaniet nöjer sig inte med certifikat – de besöker odlingarna varje år, bygger relationer och ser till att förbättringar sker på riktigt. Ett exempel är projekt där man försett teplockare med lätta nätkorgar, som endast väger 400 gram, vilket minskar belastningen i deras dagliga arbete.
Stark kultur och kunnigt team
Med 13 anställda är Tekompaniet ett tight team med gott rykte. Det är lätt att rekrytera kompetens tack vare företagets värderingar och stabila position i branschen. Håkan lyfter gärna fram teamets styrka och passion: “Jag har ett väldigt bra gäng i firman.”
Framtidsvisioner och exportplaner
Tekompaniet blickar framåt med siktet inställt på:
- Fortsatt produktutveckling
- Ökad lönsamhet
- Tillväxt i dagligvaruhandeln
- Fortsatt tillväxt på Exportmakrander. Säljer idag till länder som Indien, Ukraina och övriga Norden
Förpackningsdesignen till företagets egna märken görs av en svensk designbyrå, inspirerad av amerikansk 1800-talskonst från kvinnliga konstnärer.
Personlig touch – Håkan privat
På frågan från unga nyfikna fans berättar Håkan att han har 50–60 tesorter hemma, aldrig har spelat tv-spel, men tycker det fortfarande är kul att jobba med te. Hemma dricker han främst te, på kontoret slinker det ner lite kaffe – en balansgång mellan det personliga och professionella.
Och som en bonus slänger han in ett tips:
”Testa dricka te till maten! Svart te till kött, grönt till fisk – och du kan till och med laga sås eller cocktails med det. Det är supergott!”
Tekompaniet AB har genom engagemang, kunskap och hårt arbete en gnutta tur vuxit till en ledande aktör för etiskt producerat te samt ekologiskt och Fairtrade certifierade te i Sverige – och resan är långt ifrån över.
Redaktionen
Torghandel Sverige AB
Lämna ett svar